IBS, gnäll och annat.

publicerat i Julbak & julmat, Juligt;
Jag känner mig svag och gnällig ikväll. Egentligen har jag tänkt att den här julbloggen endast ska vara glad och glättig, ingen dålig stämning. Men jag behöver få ventilera lite och hoppas på tips som kan underlätta min vardag lite!
Jag har en längre tid haft jättemycket problem med magen. Får panikont ibland och kan inte äta alls på flera dagar, är förstoppad som tusan, är tokuppsvälld mest hela tiden osv. Har sprungit hos läkare i tid och otid. Genomgått en mängd olika undersökningar, bland annat gastro- och koloskopi och skiktröntgen. Här näst väntar magnetröntgen. Men läkarna är hittills ganska överrens om att det är frågan om IBS (irritable bowel syndrome) då de inte kan hitta något annat fel. Det jobbiga är att jag måste ändra kosten rejält, om det är IBS, eftersom det tydligen är det enda som hjälper. Så jag har googlat lite... Och det är sannerligen inte en rolig läsning. Till saken hör att jag är väldigt allergisk mot hemskt mycket redan som det är och det mesta som rekomenderas är just sånt som jag inte tål.
Just nu känns det som att jag får leva på typ gurka resten av livet.. Och det är ju bara skitjobbigt. Båh! Jag som älskar mat. God mat. Oftast onyttig mat. Men är inte hemskt belevad i köket, så jag är rätt opåhittig när det gäller matlagning..
Är det någon av er som kanske också har IBS eller känner någon som har det? Finns det något som funkar? Har ni tips på bra recept? 
Jag är allergisk mot fisk, kyckling, skaldjur, nötter, ärtor, bönor, avokado, linser och i princip alla slags frön. Så helst recepttips utan sånt tack (Är medveten om att jag just uteslöt ungefär 99% av alla tänkbara recept, men what to do..?)!
 
 
Och hur ska det gå med julbordet?!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lina:

Lider så med dig. Jag har inte själv IBS, men arbetar som dietist och träffar varje vecka personer med liknande problem som dig. Det är väldigt svårt att ge recepttips, då alla reagerar på olika saker. Generella råd är att vara försiktig med fiber, gasbildande livsmedel och svårsmälta (bönor, ärter, majskorn, grova bröd, nötter, etc.).
Det som är mest aktuellt för IBS-drabbade personer är FODMAP-kost. Prata med din läkare om det finns någon dietist som arbetar med detta. KRAMS

2:a kommentar, skriven , av Lina:

SV: Hoppas du får träffa någon snart, kram<3

Kommentera inlägget här :